Snelheid en WiFi, vervolg

Introductie
Snelheid en WiFi, vervolg

U kunt het zich vast nog wel herinneren van onze informatieavonden: het onderdeel over WiFi en de afbeelding van de woning en de uitleg daarbij.

De plaats van het modem in de woning varieert: meestal wordt gekozen voor de meterkast of de woonkamer

Soms hebben bewoners die net aangesloten zijn de indruk dat ze er qua snelheid niet veel mee opgeschoten zijn: de WiFi lijkt het niet goed te doen, de speedtest geeft een veel te lage snelheid aan.... Wat te doen?

Zoals wij al eerder vertelden, moet een speedtest altijd met een laptop of pc worden uitgevoerd die met de juiste kwaliteit kabel (Cat6 is vereist) is aangesloten op het modem. Ook is van belang welke speedtest u kiest bijvoorbeeld die van fast.com of Ookla. En als uw zoon net aan het gamen is of uw partner upload net zijn of haar hele fotobibliotheek naar de eigen fotowebsite, dan is de uitslag misschien niet echt betrouwbaar.

Snelheid meten

  • Zet het modem uit.
  • Haal alle kabels (behalve natuurlijk de glasvezelkabel!) uit het modem. Natuurlijk laat u wel het stroomkabeltje in het modem zitten, anders valt er niets te meten.
  • Zet het modem aan, wacht tot het  is opgestart.
  • Met een juiste kabel (Cat6 of hoger) de computer verbinden met het modem en de speedtest doen. (steek GEEN andere kabels in het modem tijdens de test!)

Welke kabels

  • Cat 5  kan tot 100 Mb aan en is NIET geschikt voor hogere snelheden.  
  • Cat 5E kan  max 1 Gb aan, maar heeft een lagere bandbreedte.

Voor een test zou een Cat5E kabel nog wel goed kunnen werken, maar met meerdere aangesloten apparaten, zal de snelheid direct terugzakken. Wie even Googelt, vindt op internet de informatie dat Cat5E maar tot 200 Mb gaat. Haalt u dus de uw beloofde snelheid niet, controleer dan ook uw kabels!

Meten is weten

Natuurlijk meten is weten, maar meet dan wel:

  • bekabeld (met de juiste kabel)
  • met een goede speedtest
  • op een moment waarop uw laptop of pc de enige gebruiker is

En de WiFi dan?

De verspreiding van het WiFi-signaal kan wel eens tegenvallen. Dat kan te maken hebben met  de constructie van uw woning, maar het kan ook zo zijn dat u dezelfde frequentie gebruikt als één van uw buren, dat vertraagt de boel soms aanzienlijk! Is uw WIFi niet naar wens, probeer dan eerst eens of het helpt om uw modem helemaal van de stroom te halen en een volle minuut later pas weer in te schakelen. Het modem zoekt dan zelf de minst gebruikte frequentie op.

Helpt het bovenstaande nog niet, ga dan even na of uw soms apparatuur in huis hebt die op de WiFi zou kunnen storen. Schakel deze apparatuur even uit en check dan uw signaal nog eens.

WiFi-versterkers

Helpt ook dat niet en had u ook al van die handige WiFi-repeaters opgehangen? Dan kan het zijn dat uw repeaters niet goed ingesteld zijn. Kan dat ook nog? Ja, dat kan ook nog! WiFi-repeaters of acces points zijn reuze handig, maar moeten wel goed geconfigureerd worden. Wat voor signaalversterker of -verdeler u ook gebruikt: al deze apparatuur moet correct geconfigureerd zijn om het signaal goed te kunnen verspreiden of verdelen. Met het nieuwe modem ontstaat er namelijk een nieuw WiFi-netwerk. Dit betekent dat de WiFi-versterkers altijd opnieuw geconfigureerd moeten worden. Het beste is om deze uit het stopcontact te halen: even wachten, opnieuw erin en dan configureren. Dan hebben we nog de Powerline adapters. Deze kunnen  maximaal 500 Mb aan. Belangrijk is dat bij deze apparaten ook de spanning er even af gaat. Dus ze moeten even uit en daarna mogen ze weer in het stopcontact.

Het blijft knudde?

Wordt het niks met u en de WiFi, of blijft de snelheid van uw verbinding u enorm tegenvallen? De eerste stap is dan uiteraard om uw provider hiervan op de hoogte te brengen. Heeft u dat al gedaan en u zit nog steeds met de handen in het haar? Mail ons dan uw probleem, vermeld uw adres en telefoonnummer en stuur, als dat kan, ook uw mailwisseling met de provider over dit onderwerp mee. Wij hebben een lokale IT-expert bereid gevonden om onze medebewoners met dit soort problemen te helpen. Komen wij er samen met u niet uit, dan kan deze expert bij u thuis komen kijken waar het probleem zou kunnen zitten. Kortom: blijf niet tobben, neem contact op met uw provider. Komt u er ook met de hulp van de provider niet uit, stuur uw gegevens en uw probleem dan naar [email protected], onze vrijwilligers helpen u graag verder. Komen zij er ook niet uit, dan schakelen we de hulplijn in en komt de lokale expert bij u langs!

Author

Marja Jonkers

Pers, tekst en toon. Marja houdt zich bezig met voorlichting, op de hoogte houden en onderhoudt de contacten met pers en media.

Bekijk opmerkingen
Volgende artikel

Glasvezel & Corona

Vorige artikel

Waar staan we?